Dňa 1. júla 2024 nadobudla účinnosť novela zákona o azyle a následne dňa 15. júla 2024 aj novela zákona o pobyte cudzincov. V nových zneniach zákonov došlo k viacerým relevantným zmenám v pobytovej a azylovej agende. V článku uvádzame niektoré z nich, no pre úplné porozumenie sa odporúčame informovať buď na príslušných úradoch alebo kontaktovať poskytovateľov právnych služieb.
1. Nový režim a postup pri podaní žiadosti o prechodný pobyt na účel zamestnania – podľa novely budú môcť cudzinci podať žiadosť o prechodný pobyt až po získaní potvrdenia Úradu práce o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, pričom táto zmena umožní štátnym príslušníkom tretích krajín začať vykonávať pracovnú činnosť už odo dňa podania úplnej žiadosti. Zároveň sa skracuje lehota na rozhodnutie o tejto žiadosti z 90 na 60 dní.
2. Jednou z najdôležitejšou zmien je ustanovenie, že žiadatelia o prechodný alebo trvalý pobyt sa môžu zdržiavať na území Slovenskej republiky až do rozhodnutia o ich úplnej žiadosti podanej osobne na policajnom útvare. To znamená, že ak štátny príslušník tretej krajiny pricestoval na územie Slovenskej republiky napríklad na základe národných víz, požiadal si o prechodný pobyt a pred vydaním rozhodnutia mu platnosť národných víz skončila, stále sa môže legálne zdržiavať na území Slovenskej republiky až do vydania rozhodnutia.
3. V súlade s predchádzajúcou legislatívou mohli cudzinci požiadať o zmenu účelu pobytu v podstate kedykoľvek, no podľa novely je zmena účelu pobytu v niektorých prípadoch posudzovaná prísnejšie. Zmena účelu prechodného pobytu zo zamestnania na podnikanie je povolená až po 12 mesiacoch od udelenia prvého povolenia. V praxi to znamená, že nebude možné hneď zmeniť účel pobytu zo zamestnania na podnikanie s úmyslom vykonávať rovnakú alebo obdobnú činnosť na základe živnosti. Podobne cudzinci, ktorí majú na Slovensku pobyt na účel štúdia, môžu zmeniť účel pobytu po úspešnom ukončení štúdia, resp. po úspešnom vykonaní záverečnej alebo maturitnej skúšky.
4. Novelou zákona sa rozšíri možnosť udelenia národných víz, pričom podľa nového znenia môže byť národné vízum udelené za účelom podania žiadosti o prechodný pobyt, napríklad na účel zamestnania, štúdia, zlúčenia rodiny, výskumu a vývoja. Tu je potrebné podotknúť, že národné vízum nie je možné udeliť v súvislosti s podaním žiadosti o prechodný pobyt na účelgt podnikania. Rovnako je možné udeliť národné víza aj v prípade, že o ne žiada štátny príslušník tretej krajiny starší ako 15 rokov, ktorý je prijatý na jazykové vzdelávanie v jazykovej škole v určenom rozsahu najmenej 25 vyučovacích hodín týždenne.
5. Čo sa týka miesta, kde sa bude podávať žiadosť o udelenie prechodného pobytu, podľa nového zákona môže táto žiadosť byť podaná nielen na zastupiteľskom úrade akreditovanom pre konkrétny štát, ale aj prostredníctvom externého poskytovateľa služieb určeného Ministerstvom zahraničných vecí SR pre štát, v ktorom má bydlisko. Obdobný postup je už v praxi využívaný pri vízových konaniach vo viacerých krajinách. V tomto môže ísť o pozitívny posun vpred, keďže bude možné podať žiadosť o prechodný pobyt aj v krajinách, kde Slovenská republika nemá žiadny zastupiteľský úrad bez nutnosti vycestovať do inej krajiny.
6. V zákone pribudli nové dôvody na zamietnutie žiadosti rozhodujúcim správnym orgánom – v súlade s novým znením zákona môže správny orgán zamietnuť žiadosť ak je to v zahraničnopolitickom záujme Slovenskej republiky alebo ak je dôvodné podozrenie, že účel pobytu deklarovaný štátnym príslušníkom tretej krajiny nezodpovedá skutočnému účelu pobytu.
7. Novela zákona ďalej požaduje od žiadateľov o dlhodobý pobyt, aby preukázali znalosť slovenského jazyka jazykovou skúškou aspoň na úrovni A2. Táto požiadavka bude účinná až od 15. júla 2025.
8. Pozitívnou zmenou je ustanovenie možnosti vyhnúť sa zabezpečovaniu úradne osvedčených podpisov na čestných vyhláseniach a splnomocneniach tým, že sa tieto čestné vyhlásenia podpíšu priamo pred správnym orgánom alebo v prípade splnomocnení sú vyhlásené do zápisnice pred správnym orgánom.
Tento článok má len výlučne informatívny charakter a v žiadnom prípade nejde o záväzné právne poradenstvo.
Ide o zjednodušené vysvetlenie určitých zmien, pričom pre ich komplexné pochopenie je potrebné poznať jednak konkrétne novelizované zákony, a jednak právny systém SR ako taký.
Spracovali: Mgr. Mário Juhaniak, LL.M. a JUDr. Katarína Adamiková
Projekt Rifugio II je spolufinancovaný Európskou úniou