Social assistance

At the beginning of the social counseling process, the client is informed about the structure of the social worker’s role, its content, and the nature of the counseling. The social worker and the client collaboratively create an individual plan, where the goals of the counseling and cooperation will be clearly defined and recorded.

Social counseling is intended for individuals living in Slovakia who have been granted international protection or asylum; it is free of charge and lasts a maximum of one hour. With our staff, you can address any questions you encounter during your stay in Slovakia that you may not know how to handle. The most common issues include assistance with:

  • Obtaining documents
  • Extending subsidiary protection
  • Communication with various institutions (such as employment offices, immigration police, schools, health and social insurance, banks, etc.)
  • Assistance with filling out various forms
  • Finding new housing, contacting doctors, seeking leisure activities, and anything else you face on a daily basis.

The most intensive assistance in terms of counseling is needed and provided by the project team, particularly during the initial 6-month integration period. A less intensive level of assistance is offered from the 6th month to the 1st year of integration in Slovakia.

After 1 year in Slovakia, over time, the staff will guide clients toward complete independence, which means that after the first year, the client undergoes a comprehensive evaluation and decision-making process to assess their progress in integration.

Successful integration means complete independence for the client, which will correspond to a gradually decreasing number of counseling sessions, actions, and interventions from the project team.

If necessary, we can also arrange for social assistance. If you are interested in social counseling, please contact us by phone in advance to schedule a specific meeting time.

Please be advised that our team consists of two social workers and one social assistant in Bratislava, as well as one social worker and one social assistant in Košice. Due to the limited availability of our resources, services are provided in accordance with the highest priority needs, as determined by the social team. Thank you for your understanding.

Healthcare manual

Osoby s udelenou doplnkovou ochranou (DO) patria medzi osoby povinne verejne zdravotne poistené. To znamená, že zdravotnú starostlivosť vám uhrádza štát v rozsahu verejného zdravotného poistenia. Verejné zdravotné postenie vzniká dňom právoplatnosti rozhodnutia o poskytnutí doplnkovej ochrany. Zákon o zdravotnom poistení vám ukladá povinnosť registrácie v príslušnej pobočke vybranej zdravotnej poisťovne (Všeobecná zdravotná poisťovňa, Union, Dôvera) do 8 dní od vzniku verejného zdravotného poistenia, čiže do 8 dní od právoplatnosti rozhodnutia z Migračného úradu.

V praxi osoba s doplnkovou ochranou čaká viac dní, kým nemá pridelené rodné číslo od cudzineckej polície a vybavený doklad o pobyte.

Osoby s DO majú nárok na zdravotnú starostlivosť v plnom rozsahu na celom území SR.

  • ak je osoba nezamestnaná, dostane tzv. nárokový preukaz
  • ak je osoba zamestnaná, dostane papierový preukaz poistenca
  • O nárokový preukaz/ preukaz poistenca si treba požiadať na pobočke príslušnej zdravotnej poisťovne. Preukaz vám bude vydaný po dobu platnosti doplnkovej ochrany. V prípade, že vám bude predĺžená DO, treba zájsť na pobočku zdravotnej poisťovne s novým rozhodnutím a dokladmi a požiadať o nový preukaz.

V praxi to funguje takto: mám poistenie – dostanem nárokový preukaz, resp. preukaz poistenca – idem k lekárovi – ošetrenie, vybrané úkony a lieky zadarmo (nie všetko!)

Zo zákona sú plne preplácané pravidelné preventívne prehliadky u všeobecného lekára pre deti aj dospelých, gynekológa, urológa, zubára a gastroenterológa.

Lekári by nemali pýtať poplatky za objednanie, recept, či registráciu. Ak lekár pýta poplatok neprávom, možno to nahlásiť Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou alebo skúsiť pohľadať iného lekára v okolí. Vždy je dobré sa u lekára informovať, aké poplatky a za čo si účtuje, predtým, ako sa u neho zaevidujete.

Osoby s udeleným azylom patria medzi osoby povinne verejne zdravotne poistené. To znamená, že zdravotná starostlivosť na území SR je vám poskytnutá v rozsahu verejného zdravotného poistenia. Verejné zdravotné postenie vzniká dňom právoplatnosti rozhodnutia o udelení azylu. Zákon o zdravotnom poistení vám ukladá povinnosť registrácie v príslušnej pobočke vybranej zdravotnej poisťovne (Všeobecná zdravotná poisťovňa, Union, Dôvera) do 8 dní od vzniku verejného zdravotného poistenia, čiže do 8 dní od právoplatnosti rozhodnutia o udelení azylu.

V praxi azylant čaká viac dní, kým nemá pridelené rodné číslo od cudzineckej polície a vybavený doklad o pobyte.

Držitelia azylu majú rovnaký nárok na zdravotnú starostlivosť ako občania SR.

  • 6 mesiacov od udelenia azylu hradí zdravotné poistenie štát (alebo, ak ste zamestnaní, zamestnávateľ). Následne si zdravotné poistenie hradíte sami ako samoplatca, alebo – ak ste zamestnaní – ho za vás hradí váš zamestnávateľ; prípadne, ak si hľadáte prácu a ste evidovaný na Úrade práce ako uchádzač o zamestnanie, zdravotné poistenie za vás hradí štát.
  • Osoba s udeleným azylom má rovnaké povinnosti ako osoby s trvalým pobytom/ občania SR.
  • Azylant dostane zdravotný preukaz poistenca.

Na Slovensku zdravotný systém funguje tak, že každý musí byť poistený a prispievať na zdravotnú starostlivosť. Kto nie je poistený, musí si plne hradiť ošetrenie u lekára.

V praxi to funguje takto: mám poistenie – dostanem preukaz poistenca – idem k lekárovi – ošetrenie, vybrané úkony a lieky zadarmo (nie všetko!)

Zo zákona sú plne preplácané pravidelné preventívne prehliadky u všeobecného lekára pre deti aj dospelých, gynekológa, urológa, zubára a gastroenterológa.

Lekári by nemali pýtať poplatky za objednanie, recept, či registráciu. Ak lekár pýta poplatok neprávom, možno to nahlásiť Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou alebo skúsiť pohľadať iného lekára v okolí. Vždy je dobré sa u lekára informovať, aké poplatky a za čo si účtuje, predtým, ako sa u neho zaevidujete.

V takom prípade sa treba odhlásiť zo zdravotného poistenia a vyriešiť poistenie v danej krajine.

1. Všeobecného lekára pre deti alebo dospelých nájdete na webstránke „Kto je môj lekár?“ https://www.e-vuc.sk/bsk/zdravotnictvo/kto-je-moj-lekar-zdravotne-obvody.html?page_id=64903 Všeobecný lekár by vás mal prijať podľa adresy bydliska na doklade o pobyte. Ak adresu na doklade nemáte, spádový lekár vás nie je povinný prijať za pacienta. V takom prípade si musíte hľadať iného lekára s voľnou kapacitou.

2. Zavolajte danému lekárovi a dohodnite si termín, kedy sa prídete zaevidovať. Lekár sa zvyčajne pýta na vašu poisťovňu, bydlisko, rodné číslo a celkový zdravotný stav. Na vyšetrenie u lekára (akéhokoľvek) je potrebné dostaviť sa včas a nemeškať!

Keď potrebujete špecializované vyšetrenie (napr. gastro, ortopéd, kardiológ, atď.), treba ísť k všeobecnému lekárovi a ten vám dá výmenný lístok k špecialistovi. Potom je potrebné vyhľadať špecialistu a objednať sa – čakanie na termín môže trvať dlho – týždne, k vybraným lekárom aj mesiace! Za vyšetrenia u špecialistov sa zvyčajne platí, sumy môžu byť rôzne.

web stránka: https://www.navstevalekara.sk/lekari.html  poskytuje možnosť si nájsť akéhokoľvek lekára na území Slovenskej republiky.

Každá osoba s prechodným pobytom (DO) / s trvalým (azyl) na Slovensku by mala mať svojho zubára. Spádový zubár by vás mal prijať podľa adresy bydliska na doklade. Spádového zubára si vyhľadajte na tej istej stránke, ako všeobecného lekára. Takisto gynekológa. Pred vyšetrením sa treba telefonicky alebo online objednať – závisí od lekára. Úkony u zubára sú platené – rôzne ceny až po stovky eur, podľa toho, ako je to komplikované a či chodíte pravidelne na preventívne prehliadky.

Lekársky predpis vystavený lekárom má obmedzenú platnosť. Vybrať lieky môžete v lekárni. Najdlhšiu platnosť má štandardný lekársky predpis – 7 dní. Ak máte predpísané antibiotikum alebo chemoterapeutikum, platnosť je iba 3 dni.

Recepty vystavené lekárom lekárskej služby prvej pomoci alebo na „pohotovosti“ majú platnosť iba jeden deň!

Všeobecná zdravotná poisťovňa (informácie o poistení, karta poistenca). Adresa: Senný trh 3000/1, 040 01 Košice. Kontakt: 0850 003 003

  1. Univerzitná nemocnica L. Paustera Košice. Adresa: Rastislavova 43, 040 01 Košice
  2. Klinika pre deti a dorast. Adresa: Rastislavova 43, 040 01 Košice (súčasť Univerzitnej nemocnice)
  3. Detská fakultná nemocnica Košice. Adresa: Trieda SNP 1, 04011 Košice
  4. Nemоcnica s poliklinikou Košice – Šaca. Adresa: Lúčna 57, 040 15 Košice – Šaca
  5. Fakultná nemocnica s poliklinikou na Triede SNP. Adresa: Trieda SNP 1, 040 11 Košice
  6. Železničná nemocnica s poliklinikou Košice. Adresa: Masarykova 1632, 040 01 Košice
  7. Gynekologicko-pôrodnícka klinika. 
  • Adresa: Rastislavova 43, 040 01 Košice (súčasť Univerzitnej nemocnice)
  • Adresa: Trieda SNP 1, 040 11 Košice

Polikliniky

  • Poliklinika Juh. Rastislavova 45 040 01 Juh
  • Poliklinika KVP. Cottbuská 13 040 23 Sídlisko KVP
  • Poliklinika Nad jazerom. Spišské námestie 4 040 01 Nad jazerom
  • Poliklinika Sever. Komenského 37/A, 040 01 Sever
  • Poliklinika Staré Mesto. Mäsiarska 452/27, 040 01 Staré Mesto
  • Poliklinika Terasa. Toryská 1 040 01 Západ
  • Poliklinika Centrum. Brigádnická 2 040 01 Západ
  • Poliklinika Východ. Maršala Koneva 1, 040 01 Dargovských hrdinov

Štátne inštitúcie

  1. Regionálny úrad verejného zdravotníctva Košice, Ipeľská 1597/1A, 040 11 Košice. Sleduje a hodnotí zdravotný stav obyvateľstva regiónu, poskytuje poradenstvo a podporu v oblasti prevencie ochorení.
  2. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, Pobočka Košice, Ipeľská 156/1, 043 74 Košice

Ambulantná pohotovosť

  • môžete navštíviť, keď potrebujete lekára súrne – nečakané zdravotné problémy, ale váš život nie je ohrozený,
  • funguje mimo ordinačné hodiny bežných ambulancií, od 16.00 do 22.00 hod., víkendy od 7.00 do 22.00 hod. Za ošetrenie na pohotovosti sa platí poplatok, zvyčajne vo výške 10 eur.

Pre dospelých

  • Ambulantná pohotovostná služba pre dospelých, (LSK PLUS s.r.o.), Komenského 3678/37, 04001 Košice
  • Ambulantná pohotovostná služba pre dospelých (Poliklinika Terasa s.r.o.), Toryská 275/1, 04011 Košice
  • Zubno–lekárska pohotovostná služba (DUTY – DENT, spol. s.r.o.), Toryská 275/1, 04011 Košice
  • Zubno-lekárska pohotovostná služba (Špecializovaná nemocnica pre choroby hlavy a krku Akadémia Košice, n.o.), Bačíkova 321/7, 04001 Košice
  • Ambulantná pohotovostná služba pre dospelých (Nemocnica AGEL Košice-Šaca a.s.), Lúčna 512/57, 04015 Košice

Pre deti

  • Ambulantná pohotovostná služba pre deti a dorast (Poliklinika Terasa s.r.o.) Toryská 275/1, 04011 Košice
  • Detská fakultná nemocnica. Trieda SNP 1, 04011 Košice

Keď je niekoho život ohrozený a potrebujete zavolať sanitku, volajte hneď 112 (sa dovoláte zdarma, nepretržite, bez signálu, kreditu či SIM karty) alebo 155

Ústavná pohotovosť

Iba vo vážnych prípadoch!!! V prípade náhleho ohrozenia života, vážneho úrazu, alebo nehody s väčšími následkami.

Lúčna 57 – 04015, Okres Košice.

Nemocničné centrum I, poschodie: prízemie. Telefón: +421 55 723 45 19.

Ambulantná pohotovosť

Pre deti

  • Bratislava – Kramáre: Národný ústav detských chorôb, Limbová 1, Bratislava. Pracovný deň: od 16:00 do 22:00 hod. Víkend a sviatky: od 7:00 do 22:00 hod.

Pre dospelých

  • Poliklinika Strečnianska, MED STAR, s.r.o., Strečnianska 13, Bratislava – www.strecnianska.sk/pohotovost – 02 / 6225 0944
  • Malacky: Nemocnica Malacky, LH med, s.r.o., Duklianskych hrdinov 34, Malacky
  • Pezinok: Komplexná zdravotná služba, s.r.o., Bratislavská 85, Pezinok 033 / 6412 120, 0918 080 112

Zubno-lekárska pohotovostná služba

  • DENTA Group, s.r.o., Drieňová 38, Bratislava (zazmluvnená zdravotnými poisťovňami) – www.dentagroup.sk/pohotovost/ – 02 / 4342 3433 Pracovný deň: od 17:30 do 24:00 hod. Víkend a sviatky: od 11:00 do 23:00 hod.
  • SK Dental Bratislava, s.r.o., Jarabinková 10, Bratislava – skdental.sk – 0911 566 056. Pracovný deň: od 17:00 do 22:00 hod. Víkend a sviatky: od 09:00 do 21:00 hod.
  • STOMAMED, s.r.o., Laurinská 16, Bratislava – www.stomamed.sk – 0901 901 000. Pracovný deň: od 19:00 do 22:00 hod. Víkend a sviatky: od 15:00 do 22:00 hod.
  • Zubná pohotovosť. Krížna 44, Bratislava – www.bolimazub.sk – 0907 797 347. Pondelok až štvrtok od 17:00 do 22:00 hod. Piatok od 17:00 do 24:00 hod. Sobota od 8:00 do 24:00 hod. Nedeľa a sviatky od 8:00 do 22:00 hod.
  • 24Dental s.r.o., Bajkalská 9, Bratislava – www.24dental.sk – 0914 700 900 Pondelok až piatok od 17:00 do 22:00. Sobota od 8:00 do 22:00. Nedeľa od 8:00 do 21:00

Centrálne príjmy nemocníc

Ústavná pohotovostná služba je dostupná nepretržite v týchto nemocniciach:

  • Univerzitná nemocnica Bratislava – Ružinov, Ružinovská 6, Bratislava
  • Univerzitná nemocnica Bratislava – Kramáre, Limbová 5, Bratislava
  • Univerzitná nemocnica Bratislava – sv. Cyrila a Metoda, Antolská 11, Bratislava
  • Nemocnica Malacky, Duklianskych hrdinov 34, Malacky

Ak máte mobilný telefón s GPS alebo Váš prehliadač vie zistiť Vašu polohu a chcete zistiť, kde je najbližšia ambulancia ambulantnej pohotovosti, najbližšia otvorená lekáreň alebo najbližšia nemocnica, použite aplikáciu Otvorená lekáreň:

https://www.otvorenalekaren.sk/